Libnet.ro
UNICEF

14:16

Medie Implementarii

Libnet Ro
Trei luni de la lansarea Sistemului de Garantie-Returnare in Romania. Impact. Provocari. Rezultate

Trei luni de la lansarea Sistemului de Garantie-Returnare in Romania. Impact. Provocari. Rezultate

Intr-o Romanie tot mai preocupata de protejarea mediului inconjurator, Sistemul de Garantie-Returnare reprezinta un pas esentia in directia colectarii si reciclarii eficiente a ambalajelor de bauturi. Este un instrument meticulos, practic si transparent pentru semnalizarea adoptarii circularitatii economice si a unei profunde schimbari de comportament la nivelul societatii. La aproximativ trei luni de la implementarea acestui sistem, am efectuat o evaluare succinta a impactului, performantelor si provocarilor intampinate pana in prezent de Sistemul de Garantie-Returnare. Am analizat, in special, doi indicatori relevanti: evolutia volumului si a ratei de colectare a ambalajelor SGR si gradul de notorietate si adoptie a Sistemului, printre consumatori, comercianti si producatori. Scurta analiza a evolutiei colectarii ambalajelor prin SGR Conform datelor raportate, in primele trei luni de functionare a SGR producatorii de bauturi au pus pe piata peste 500 de milioane de ambalaje. Daca in luna decembrie au aparut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR, in luna ianuarie numarul lor a crescut de patru ori, ajungand la putin sub 180 de milioane de ambalaje puse pe piata din Romania. Iar in februarie, numarul lor a fost de sapte ori mai mare decat in prima luna de functionare a SGR. in primele 3 luni ale Sistemului de Garantie-Returnare decembrie februarie) s-au recuperat aproximativ 23 de milioane de recipiente de plastic, sticla sau metal. Luna dupa luna, SGR a sarit de la 31. 000 de ambalaje returnate in decembrie 2023, la 2,2 milioane in ianuarie si la 21 milioane in februarie, de aproape 700 de ori mai mult decat in prima luna de functionare a SGR decembrie 2023). Practic, dupa trei luni am recuperat mai bine jumatate din ambalajele puse pe piata in decembrie. Conform declaratiilor facute de Ministrul Mediului, un ciclu de recuperare al unui ambalaj din piata este de minimum 4 luni. Dar punere pe piata nu inseamna si prezenta la raft. Multe din aceste produse inca sunt prezente in stocurile distribuitorilor sau comerciantilor, iar consumatorii inca nu au acces la intregul volum de ambalaje SGR puse pe piata. Perceptia consumatorilor si a comerciantilor asupra SGR Pe langa progresele evidente in ceea ce priveste colectarea si reciclarea ambalajelor, este important sa recunoastem si sa apreciem si gradul de implicare al populatiei, fara de care nu era posibila aceasta evolutie a SGR. in luna februarie, rata medie de returnare a ambalajelor prin SGR a ajuns peste 6%. Cea mai mare rata de returnare se inregistreaza la plastic 8,82% in februarie 2024 fata de 0,09% in decembrie 2023; Pana in acest moment, din cei 80. 000 de potentiali operatori economici, s-au inscris in SGR peste 70. 000 de participanti producatori si comercianti). Iar aproximativ 30. 000 de comercianti au semnat contractul cu RetuRO, ceea ce inseamna ca peste o treime dintre ei 37. 5%) pot organiza puncte de returnare in Sistemul de Garantie-Returnare. in plus, am demarat in luna februarie o ampla campanie de infomare door-to-door, prin care ne dorim sa ajungem la peste 50 de mii de comercianti din retailul mic si traditional pentru a-i asista in procesul de semnare a contractelor cu retuRO, pentru a le explica aplicat cum functioneaza Sistemul de Garantie-Returnare, cum sa semnalizeze produsele cu garantie la raft sau cum sa isi organizeze punctele de returnare. in ceea ce priveste perceptia consumatorilor asupra SGR, acestia sunt tot mai constienti de proiect si realizeaza ca ambalajele au valoare si sunt motivati sa returneze, fapt confirmat de cele peste 23 de milioane de ambalaje returnate in primele trei luni de functionare. Rata medie de colectare prin SGR a crescut de aproape 121 de ori in primele trei luni de la 0,05% la 6,07%), evidentiind dorinta si capacitatea populatiei de a contribui la protejarea mediului inconjurator. Aceasta este o dovada clara a faptului ca romanii incep sa constientizeze importanta reciclarii si sa actioneze in consecinta. Cu toate acestea, consumatorii isi doresc mai multe puncte de returnare si un proces mai fluid de recuperare a garantiei. in acelasi timp, comerciantii se confrunta cu provocari legate de implementarea SGR-ului, unii amanand adoptarea acestuia, in timp ce altii experimenteaza cu diferite proceduri de returnare pentru a gasi cea mai optima solutie. Important de precizat si ca Ministrul Mediului a recomandat comerciantilor ca atunci cand intampina probleme cu functionarea automatelor de colectare, sa permita consumatorilor sa returneze manual ambalajele SGR. Implementarea unui nou sistem, asa cum este cazul SGR, poate avea nevoie de timp pentru a fi inteles si adoptat de toata lumea. Este necesara rabdare si educatie continua pentru a incuraja si motiva oamenii sa se implice activ in procesul de returnare si reciclare a ambalajelor. Este important sa ne concentram pe evolutia pe termen lung si sa recunoastem ca schimbarile durabile necesita timp si efort. Prin educatie si constientizare constanta putem spera sa vedem o crestere a implicarii si a efectelor pozitive ale Sistemului. Evaluarea beneficiilor Sistemului de Garantie-Returnare SGR-ul nu este doar un instrument de colectare a ambalajelor, ci si o modalitate de a proteja mediul inconjurator si de a promova economia circulara. Cu un potential de a crea aproximativ 600 de locuri de munca verzi, unul dintre obiectivele SGR este acela de a oferi producatorilor de bauturi acces la materie prima reciclata, pentru a fi utilizata la realizarea de noi ambalaje. Este important de mentionat ca alte 14 state europene au implementat sisteme de garantie-returnare, iar studiile de caz arata ca in tarile in care a fost implementat, ratele de colectare au crescut pana la 90%, intr-un interval de 2, pana la 3 ani. in momentul lansarii Sistemului de Garantie-Returnare, Romania avea o rata de colectare separata a deseurilor de doar 13%, situandu-se pe unul dintre ultimele locuri in UE. Dupa 3 luni de zile, SGR a atins deja jumatate din aceasta rata de colectare nationala, pe partea de ambalaje de bauturi. RetuRO are in prezent doua centre de colectare functionale in judetele Cluj si Timis, iar in urmatoarele 3 luni urmeaza sa deschida altele in judetele Brasov, Ilfov, Dolj, Bacau si Prahova. Asa cum am anuntat inca de la momentul lansarii Sistemului, acestea vor fi deschise treptat, pe masura ce apar din ce in ce mai multe ambalaje SGR in piata. in acest moment, capacitatea de procesare a celor doua centre RetuRO, de la Bontida si Giarmata, este de aproape 1,4 miliarde de ambalaje. De aproape trei ori mai mult decat toate ambalajele SGR puse pe piata pana in acest moment. Provocarile primelor trei luni de SGR Reticenta implementarii SGR la unii comercianti, problemele tehnice de la automatele de colectare, procedurile de returnare a ambalajelor si recuperare a garantiei inca neuniforme pentru consumatori sunt unele dintre cele mai frecvente provocari intampinate in primele trei luni de functionare a Sistemului de Garantie-Returnare. RetuRO a luat act si de existenta unor proceduri judiciare indreptate impotriva prevederilor normative din H. nr. 10742021, in special din partea mai multor producatori de vinuri vizati de aceasta reglementare. Procesele in cauza sunt impotriva Guvernului Romaniei si urmaresc suspendarea si anularea reglementarii SGR, in contextul incercarii producatorilor de vinuri de a nu mai fi supusi cerintelor din cadrul acestui sistem. De asemenea, RetuRO a intreprins anumite demersuri judiciare si in legatura cu un numar extrem de redus de producatori, care au decis sa conteste in justitie valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestari-servicii incheiat cu administratorul SGR. RetuRO a obtinut deja castig de cauza in prima instanta intr-un proces initiat de un producator de ape minerale. Important de precizat si ca garantiile pe care producatorii le platesc pentru fiecare ambalaj pe care il pun pe piata si care au aceeasi valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de acestia in momentul in care produsele sunt facturate si livrate catre distribuitori si comercianti, motiv pentru care nu exista niciun argument pentru ca ele sa fie incadrate ca pierderi de catre producatorii de bauturi. in final, Sistemul de Garantie-Returnare reprezinta un pas inainte in directia protejarii mediului inconjurator si a promovarii unei economii sustenabile in Romania. Cu toate provocarile si dificultatile intampinate, angajamentul fata de protejarea planetei noastre ramane o prioritate pentru toti cei implicati in acest proces.

Majorarea pensiilor cu 40%, in medie, confirmata de Guvern. De cand primesc pensionarii mai multi bani in Romania

Pensiile romanilor vor trece prin mai multe ajustari in perioada urmatoare, in urma implementarii noii legislatii in domeniu. Detaliile legate de majorarile asteptate cu sufletul la gura.

Aproape 40% din totalul deseurilor generate in fiecare an in tara noastra provin din constructii

Romania produce in medie peste 3 milioane de tone de deseuri de constructii anual, reprezentand aproximativ 40% din totalul deseurilor generate annual in tara noastra, conform unei analize MASTERBUILD Property Developer General Contractor. De aceea, santierele de constructii bine organizate si eficiente din punct de vedere al implementarii standardelor de mediu sunt esentiale pentru .

Consiliul Concurentei anunta ca pretul laptelui inregistreaza reduceri medii de 20% in urma implementarii acordului voluntar

Pretul la raft al laptelui proaspat, de provenienta romaneasca, continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste 20% in luna iunie, ca urmare a implementarii acordului voluntar temporar intre retaileri si procesatori, potrivit datelor analizate de Consiliul Concurentei.

Consiliul Concurentei: Pretul laptelui inregistreaza in continuare reduceri medii de 20%

Pretul la raft al laptelui proaspat, de provenienta romaneasca, continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste 20% in luna iunie, ca urmare a implementarii acordului voluntar temporar intre retaileri si procesatori, potrivit datelor analizate de Consiliul Concurentei. Pretul la raft al laptelui proaspat, de provenienta romaneasca, continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste .

Laptele s-a ieftinit cu 20% in urma implementarii acordului voluntar intre retaileri si procesatori

Pretul la raft al laptelui proaspat, de provenienta romaneasca, continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste 20% in luna iunie, ca urmare a implementarii acordului voluntar temporar intre retaileri si procesatori.

Laptele romanesc s-a ieftinit cu 20%, dupa acordul dintre retaileri si procesatori

Pretul la raft al laptelui proaspat, de provenienta romaneasca, continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste 20% in luna iunie, ca urmare a implementarii acordului voluntar temporar intre retaileri si procesatori, potrivit datelor analizate de.

Pretul laptelui s-a ieftinit in medie cu 20% in urma acordului voluntar

Pretul la raft al laptelui romanesc proaspat continua sa inregistreze reduceri, in medie, de peste 20% in luna iunie, in urma implementarii acordului voluntar temporar intre retaileri si procesatori.

CONSILIUL CONCURENTEI: Avizele tehnice de racordare emise de E-Distributie Muntenia SA se obtin acum mai repede

Durata medie de obtinere a avizelor tehnice de racordare ATR) emise de E-Distributie Muntenia SA EDM) a scazut cu 20% in ultimul an, in urma implementarii angajamentelor asumate de companie in contextul investigatiei declansate de Consiliul Concurentei privind un potential abuz de pozitie dominanta pe piata distributiei de energie, scrie intr-un comunicat de presa.

Salarii mai mari pentru directorii institutiilor de invatamant si angajatii MAI

Directorii de gradinite, scoli si colegii vor primi salarii mai mari, in medie cu 1. 200 de lei. Guvernul a aprobat luni, 11 februarie, modificarile necesare pentru a motiva unele categorii de angajati, salariile carora nu au fost majorate in urma implementarii noii legi cu privire la salarizare.

in ultimii 12 ani, s-a modernizat circa 10% din reteaua principala feroviara

Viteza medie de deplasare este de 45 km/ora pentru trenurile de calatori si 18km/ora pentru trenurile de marfa, a declarat, ieri, deputatul PNL Lucian Bode, presedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputatilor, in cadrul dezbaterii Accelerarea implementarii proiectelor de investitii in infrastructura feroviara, la care au participat parlamentari, reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, precum si 16 constructori.

Suntem pe dezonorantul loc 128 in lume, privind calitatea drumurilor, dupa Gabon sau Zimbabwe

Lipsa unei infrastructuri suficient dimensionate si modernizate reprezinta un atentat la siguranta cetateanului, pierderile de vieti omenesti, din cauza accidentelor rutiere, fiind in jur de 1900/an, cu o medie zilnica de 5 morti pe zi, a declarat, ieri, deputatul PNL Lucian Bode, presedintele Comisiei de Transporturi din Camera Deputatilor, in cadrul dezbaterii Accelerarea implementarii marilor proiecte de investitii in infrastructura rutiera, la care au participat 13 companii mari de infrastructura, parlamentari, Lucian Sova, ministrul Transporturilor, si reprezentanti ai Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR).

Nevoia de profit va da nastere unor giganti financiari.

Multe dintre reformele pe care bancile trebuie sa le adopte vor fi costisitoare atat din punctul de vedere al implementarii, cat si din cel al mentinerii pe termen lung. Drept urmare, impactul asupra costurilor necesare derularii afacerii va fi chiar mai mare in 2014. Investitorii ar putea accepta un randament mai scazut ajustat la risc in cazul bancilor mai sigure, dar chiar si acest randament trebuie sa depaseasca nivelul costului capitalului propriu, estimat la o medie de aproximativ .

actualitate, 14:16

ştirile zilei

 
adblock

Confidenţialitatea | Contact

Sitemap

Copyright © 2012-2024 Libnet.roibNet.ro

( 0,2208 seconds )